حمایت وزارت کشور از طرح های سمن های فعال حوزه کودکان کار و خیابان

حمایت وزارت کشور از طرح های سمن های فعال حوزه کودکان کار و خیابان

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور گفت: در سطح کشور بیش از ۸۰۰ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار و خیابان وجود دارد که حمایت‌های تحصیلی،مالی و … از این کودکان دارند.

کمال اکبری، با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد حوزه کودکان کار و خیابان در سطوح ملی، استانی و شهرستانی مشغول فعالیت هستند، اظهارکرد: وظایف برخی سازمان‌ها به طور مستقیم رسیدگی و حمایت از کودکان کار و خیابان است و در برخی سازمان‌های مردم نهاد نیز  به عنوان یکی از وظایف جانبی آنان است.

وی ادامه داد: در سطح کشور بیش از ۸۰۰ سازمان مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار و خیابان وجود دارد که از این کودکان حمایت‌های تحصیلی، مالی و … دارند و شامل تمام موسسات، خیریه‌ها و سازمان‌هایی بوده که به صورت تخصصی و جانبی در موضوع فعالیت می‌کنند. همچنین در سطح ملی نیز بیش از ۳۰ سازمان مردم نهاد در این عرصه فعال هستند.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه حمایت از کودکان کار و خیابان را در اولویت وزارت کشور قرار داده‌ایم، گفت: قصد داریم از طرح هایی در زمینه ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابان که توسط سازمان‌های مردم نهاد فعال در این عرصه ارائه می شوند، حمایت کنیم؛ البته این طرح ها باید قابل اجرا و شناسنامه دار مشخص و با نتایج قابل ارزیابی باشند.

وی تصریح کرد: اعتبارات لازم را برای اجرایی شدن این طرح‌ها در اختیار سمن‌ها قرار خواهیم داد که مقدار آن بسته به نوع طرح، محل اجرا و گستره آن، متفاوت است؛ البته در سال گذشته نیز حمایت‌هایی در این باره انجام شد و بیش از ۵۰ درصد اعتبارات حوزه اجتماعی کشور ، از طریق سازمان‌های مردم نهاد هزینه شد.

اکبری در پاسخ به این سوال که گفته شده است آمارهای دقیقی از کودکان کار بازمانده از تحصیل وجود ندارد و آیا سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور نیز چنین آماری را احصا نکرده؟ گفت: سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور قدمت بالایی نداشته و به همین دلیل هنوز تمامی آمارها را در اختیار ندارد؛ البته این آمارها هم معلول آمارهای کلی کشور است. از طرفی سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور آمارگیری نمی‌کند و ضمن استفاده از آمارهای دستگاه‌های اجرایی، به تحلیل آن آمارها می‌پردازد.

منبع: ایسنا